Annecy 2025: Να γιατί η Pixar είναι… γάτα!

16 hours ago 3

Τα πρώτα σχέδια από το “Gatto” της Pixar αποκαλύπτονται στο Annecy… και εμείς περιμένουμε με αγωνία καθισμένοι στις πίσω πατούσες μας για να τη γνωρίσουμε καλύτερα.

Gatto: Η Ποιητική Συμφωνία της Pixar για τη Μοναξιά και τη Μουσική στη Βενετία

Η Pixar αέναα αποδεικνύει (ελάχιστες οι εξαιρέσεις που επιβεβαιώνουν τον κανόνα) πως μπορεί να «δραπετεύει» από τα όρια του animation και να μας προσφέρει έργα τέχνης. Μετά την επιτυχία του “Luca”, ο σκηνοθέτης Enrico Casarosa επιστρέφει στην πατρίδα του, την Ιταλία, με την ταινία “Gatto” – μια συγκινητική ιστορία που συνδυάζει τη μελαγχολία της απομόνωσης με τη δύναμη της μουσικής, σε ένα σκηνικό που μοιάζει με τη Βενετία που γνωρίσαμε μέσω της ζωγραφικής σπουδαίων εικαστικών.

Ένας Μαύρος Γάτος Χάνεται στα Κανάλια… για να μην αλλάζουμε «κανάλια»

Ο πρωταγωνιστής του “Gatto” είναι ο “Nero” (δηλαδή “Ο Μαύρος Γάτος”), που περιπλανιέται στην αφιλόξενη για εκείνον Βενετία που κάποτε ήταν το άνδρο της μαγείας. Άτυχος, μέσα στην τύχη του (άτυχος γιατί όλοι τον αποφεύγουν όπως ο διάβολος το λιβάνι και τυχερός γιατί είναι στο μοναδικό μέρος που μπορείς να εξαφανίζεσαι στα περίτεχνα στενά σοκάκια μέσα σε δευτερόλεπτα) και συμβιβασμένος με τη γενική πεποίθηση (ότι φέρνει κακοτυχία), επιβιώνει στη δύσκολη καθημερινότητα που άλλοτε είναι σαν παραμύθι και άλλοτε… εφιάλτης.

«Για τον Nero, η Βενετία είναι κόλαση. Είναι μια πόλη γεμάτη κανάλια με εκείνον να απεχθάνεται το νερό καθώς δεν ξέρει να κολυμπά. Και επιπλέον, είναι μαύρος (σ.σ. Το αποσαφηνίσαμε παραπάνω νομίζω). [βρίσκεται] σε μια ήπειρο όπου οι μαύρες γάτες θεωρούνται κακότυχες, τον κυνηγούν παντού», εξηγεί ο 9 φορές υποψήφιος και 3 φορές βραβευμένος με Όσκαρ Pete Docter.

Ο Nero, απομονωμένος και συνεχώς υπό απειλή, καταλήγει να συνεργάζεται με τον Rocco, έναν “νονό” της υποκόσμης γατοκοινωνίας. 

Πολύ μαυρίλα θα πείτε, και έχετε δίκιο. Από το υλικό που είδαμε, αυτό το animation παίζει με το στυλ του film noir (το noir σε παραπάνω από μια έννοιες) και την ιταλική λογοτεχνία, καθώς ο Nero περιπλανάται ανάμεσα σε ταράτσες, σοκάκια και… χάνεται στις σκιές.

Η Μουσική της Μάγια και το Τραγούδι της Ψυχής

Ο Nero αγαπά κάτι που δεν μπορεί να εξηγήσει: τη μουσική. Ακόμα και όταν αυτός ή δεν το γνωρίζει, ή αποφεύγει να το δείξει, η ουρά του τον προδίδει. Και μια μέρα, μαγνητισμένος από έναν ήχο, συναντά τηνMaya, μια νεαρή μουσικό του δρόμου. Δεν είναι μόνο η μελωδία της που τον καθηλώνει – είναι η παρουσία της. Η Maya είναι κι εκείνη outsider στη Βενετία με καρδιά καρτσοφίνι (σ.σ. Δηλαδή αγκινάρα) και… αλανιάρα, έτοιμη να σε μαγέψει με το στυλ και τις μουσικές της ικανότητες. Σύντομα οι δυο τους βρίσκουν κοινό έδαφος μέσα από μια παράξενη, σιωπηλή συνύπαρξη.

«Ο Nero δεν αιχμαλωτίζεται μόνο από τη μουσική της… είναι αιχμάλωτος και από την ίδια», αναφέρει εκ νέου ο Πιτ Ντόκτερ. «Είναι και οι δύο “οι μαύρες γάτες” της ταινίας. Η σχέση τους είναι η καρδιά του έργου».

Βενετία: Μια Πόλη “έργο-τέχνης” που μοιάζει με Πίνακας 

Η Pixar υπόσχεται πως το “Gatto” θα είναι το πιο ζωγραφικό (painterly) φιλμ που έχει φτιάξει ποτέ. Η καλλιτεχνική του διεύθυνση εμπνέεται απευθείας από τη χρωματική παλέτα, την υφή και το φως της Βενετίας, κάτι που δεν ταιριάζει τόσο με το χαρακτηριστικό ύφος της εταιρίας.

«Η Βενετία μοιάζει με πίνακα που ζωντανεύει… Και εμείς θέλουμε η ταινία να θυμίζει σαν να έχει ζωγραφιστεί στο χέρι, χωρίς να χάνεται το βάθος και η διάσταση του animation».

Οι πρώτες δοκιμές (καθώς η ταινία είναι ακόμα στο στάδιο της προπαραγωγής), που παρουσιάστηκαν στο Annecy, αποκαλύπτουν μια μαγευτική τεχνική: απόχρωση πινέλου, λεπτομέρειες που παραπέμπουν σε χρώμα νερού που αναπαράγονται όχι φωτορεαλιστικά αλλά με καλλιτεχνικό ύφος, σαν να ξεπήδησαν από πίνακα του Καναλέτο (δηλαδή του Τζιοβάνι Αντόνιο Κανάλ) ή του Τζ. Μ. Ντ. Τέρνερ.

Η Γάτα ως Μεταφορά

Ο Nero δεν είναι απλώς ένας χαρακτήρας – είναι σύμβολο. Ένα πλάσμα παρεξηγημένο από την κοινωνία, με φόβο για το νερό αλλά ανάγκη για ελευθερία. Κάτι σαν παραβολή για την ανθρώπινη ψυχή: εύθραυστη, ευάλωτη, αλλά γεμάτη πάθος.

Ο σκηνοθέτης Enrico Casarosa μετέφερε δια μέσω του παρουσιαστή ότι αυτό το έργο, είναι σαν μια προσωπική εξομολόγηση. “Η Βενετία εδώ δεν είναι τουριστικό καρτ-ποστάλ, αλλά μια πολυεπίπεδη πόλη, με κίνδυνο, ιστορία και ποίηση”.

Λίγα Λόγια, Πολύ Συναίσθημα

Μετά την οσκαρική επιτυχία μιας ανεξάρτητης παραγωγής, με πρωταγωνίστρια γάτα και καθόλου διαλόγους (αναφερόμαστε στο Λιθουανικό “Flow: Η Γάτα που δεν Φοβόταν το Νερό”), η ταινία της Pixar “Γκάτο” χαρακτηρίζεται και αυτή από την οικονομία διαλόγου. Ο Nero δεν μιλά καθόλου. Αντίθετα, η έκφραση του προσώπου του, η κίνηση της ουράς του, το φως στα μάτια του, λένε τα πάντα. Η Pixar εδώ αναζητά κάτι κοντινό στο “Wall-E” ή την “Κόκκινη Χελώνα” (The Red Turtle) – animation που δε μιλάνε με διαλόγους, αλλά εκφράζονται με νότες, βλέμματα και σιωπές.

Η μουσική φυσικά παίζει κομβικό ρόλο. Αν και δεν αποκαλύφθηκε ποιος γράφει το soundtrack, φημολογείται πως η Pixar συνεργάζεται με Ιταλό συνθέτη που παντρεύει τη σύγχρονη κλασική μουσική με ethnic ήχους του δρόμου.

Το “Gatto” Ως Τέχνη, Όχι Μόνο Ψυχαγωγία

Το “Gatto” μοιάζει να μην απευθύνεται μόνο σε παιδιά. Θυμίζει μια καλλιτεχνική πρόταση, ένα έργο που ζητά από τον θεατή να παρατηρήσει, να νιώσει, να αφουγκραστεί. Μια «συμφωνία σε μαύρο και χρυσό», που αναμένεται να παιχτεί στις αίθουσες το καλοκαίρι του 2027.
Η Pixar περιφανεύεται για τη νέα της δημιουργία, όπως φάνηκε και από τα λόγια του Pete Docter:
«Είναι μια ταινία βαθιά προσωπική, χιουμοριστική, τρυφερή, ποιητική. Και είναι πανέμορφη».

Μια Ταινία για Όσους Αισθάνονται Ξένοι

Τι αντιλαμβανόμαστε από το μικρό δείγμα παρουσίασης της αισθητικής; Το “Gatto” μιλά σε κάθε άνθρωπο που έχει νιώσει ποτέ ξένος στον τόπο του. Σε κάθε παιδί που μεγάλωσε μόνο. Σε κάθε καλλιτέχνη που αμφιβάλλει για το ταλέντο του. Και σε κάθε γάτα που ψάχνει έναν ήσυχο ήλιο να ξαπλώσει και να αφουγκραστεί όμορφη μουσική που γαληνεύει τα μέσα της.
Με αυτή την ταινία, η Pixar δεν φτιάχνει άλλο ένα blockbuster. Φτιάχνει κάτι που μοιάζει με σινεμά του Μιγιαζάκι, με το χρώμα του Βισκόντι και την καρδιά ενός θεατή-ταξιδευτή.
Και είναι από τις σπάνιες φορές που το animation δεν είναι «για παιδιά» — αλλά για όλους εμάς που ψάχνουμε ακόμα μια μουσική να μας μαγέψει.

#Annecy2025 #Pixar #Gatto #Animation #PeteDocter

Όλες οι Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο,  στο ertnews.gr

Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολούθησε μας στο Twitter
Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube
Γίνε μέλος στο κανάλι μας στο Viber

Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου (όχι αυτολεξεί) ή μέρους αυτών μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το ertnews.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος

Δείτε όλο το άρθρο

© HellaZ.GR.News 2025. Όλα τα δικαιώματα κατοχυρωμένα

-