Τα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης ομιλίας
Αν ρωτήσει κανείς το ίδιο το ChatGPT ποιους θεωρεί ανταγωνιστές του, η απάντηση που θα λάβει είναι αρκετά ενδιαφέρουσα. Η λίστα με τους βασικούς ανταγωνιστές του ChatGPT όσον αφορά τα προηγμένα γλωσσικά μοντέλα (LLM) ή συστήματα τεχνητής νοημοσύνης συνομιλίας ξεκινά από τη Google και την πλατφόρμα Gemini που έχει ως βασικό πλεονέκτημα της την προσάρτηση με τις υπηρεσίες του αμερικανικού κολοσσού.
Ο 2ος πιο σημαντικός ανταγωνιστής του ChatGPT είναι το Claude, το LLM μοντέλο που έχει αναπτύξει η Anthropic και έχει δημιουργήσει και αυτή έναν ψηφιακό βοηθό που είναι αρκετά δημοφιλής σε διεθνές επίπεδο.
Το ChatGPT θεωρεί ως ανταγωνιστή του και το Microsoft Copilot, το οποίο, όμως θα πρέπει να επισημανθεί ότι βασίζεται στις τεχνολογίες της OpenAI και ουσιαστικά προσφέρει την ίδια ποιότητα με το ChatGPT! Το γεγονός ότι έρχεται ενσωματωμένο στα Windows 11 αλλά και περιλαμβάνεται στις εφαρμογές του Microsoft 365 αποτελεί το μεγάλο ατού και γι’ αυτό και είναι ιδιαίτερα δημοφιλές.
Μετά, υπάρχει και η Meta, η μητρική εταιρεία του Facebook και του Instagram, τα LLM μοντέλα της οποίας είναι τα LLaMA 2 και LLaMA 3. Η Meta έχει λανσάρει το Meta AI που αποτελεί το δικό της ψηφιακό «βοηθό» και τον οποίο έχει ενσωματώσει στα δημοφιλή μέσα κοινωνικής δικτύωσης με αποτέλεσμα να υπάρχει αρκετά υψηλή χρήση.
Τέλος, όσον αφορά στα LLM μοντέλα, υπάρχει και μια ευρωπαϊκή εταιρεία στη λίστα. Πρόκειται για τη γαλλική Mistral, το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της οποίας είναι η εστίαση σε μικρότερα, γρήγορα και αποδοτικά μοντέλα.
Αναζήτηση βασισμένη σε ΑΙ
Αν και μιλάμε για ΑΙ εφαρμογές, αυτό που πρέπει να επισημανθεί είναι πως το GenAI, για τους περισσότερους χρήστες παγκοσμίως, δεν είναι τίποτα άλλο από την αναζήτηση που γίνεται με την αξιοποίηση εφαρμογών τεχνητής νοημοσύνης.
Και εκεί η λίστα των ανταγωνιστών του ChatGPT περιλαμβάνει ορισμένα επιπλέον ονόματα με πιο ενδιαφέρουσα περίπτωση το Perplexity AI που είναι μια υβριδική μηχανή αναζήτησης με δυνατότητα συνομιλίας σε είδει chatbot. Σημαντική διαφοροποίηση είναι ότι προσφέρει τεκμηριωμένες απαντήσεις με πηγές, κάτι που λείπει στη δωρεάν έκδοση του ChatGPT, ενώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι δεν χρησιμοποιεί δικά του LLMs, αλλά χρησιμοποιεί τα καλύτερα διαθέσιμα, συμπεριλαμβανομένων αυτών της OpenAI ή της Anthtropic. Γι’ αυτό και προσφέρει μια εξαιρετική εμπειρία χρήσης ιδίως σε όσους αναζητούν μια εναλλακτική στο ChatGPT λύση που να προσφέρει άμεση πρόσβαση σε περισσότερο επικαιροποιημένα στοιχεία.
Στην ίδια κατηγορία, των ΑΙ μηχανών αναζήτησης, υπάρχουν 2 επιπλέον σημαντικοί ανταγωνιστές του ChatGPT. Ο ένας είναι προφανώς η Google, η οποία έχει ενσωματώσει το Gemini στη μηχανή αναζήτησης προσφέροντας το Search Generative Experience. Πρακτικά, είναι η πρώτη απάντηση που πλέον δίνει η Google σε όποια αναζήτηση κάνει ένας χρήστης και η οποία βασίζεται στο Gemini.
Κάτι αντίστοιχο προσφέρει η Microsoft στο Bing, τη δική της μηχανή αναζήτησης που έχει πλέον ενσωματωμένο το Copilot με αποτέλεσμα να προσφέρει μια πολύ διαφορετική εμπειρία. Τόσο διαφορετική και βελτιωμένη όθεν να θεωρείται ο λόγος που η Google έχει χάσει ορισμένες μονάδες από το εντυπωσιακά υψηλό μερίδιο στην τσαρσί των αναζητήσεων στο Web.
Το ερώτημα, πάντως, είναι αν το ChatGPT θα συνεχίσει να κυριαρχεί. Ή θα δούμε άλλα, καλύτερα εργαλεία -και ενδεχομένως φθηνότερα- να εμφανίζονται και να παίρνουν τη θέση που έχει αυτή τη στιγμή ο ψηφιακός «βοηθός» της OpenAI. Στην τσαρσί των ψηφιακών τεχνολογιών, τα πάντα αλλάζουν με εξαιρετικά γρήγορους ρυθμούς.