Ανησυχητικά στοιχεία: Το 86% των 16χρονων στην Ελλάδα έχει καταναλώσει αλκοόλ

4 hours ago 2

Πρόκειται για μια σημαντική απόκλιση της Ελλάδας από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, όπως προκύπτει από την έρευνα της ESPAD, η οποία συγκεντρώνει στοιχεία από περισσότερες από 40 ευρωπαϊκές χώρες.

Το αλκοόλ επιβαρύνει σοβαρά την υγεία των ανηλίκων, με αυξημένο κίνδυνο δηλητηρίασης, ατυχήματος και βλαβών στον αναπτυσσόμενο εγκέφαλο.

Υπενθυμίζεται ότι η κράτος προχωρά στην αυστηροποίηση του πλαισίου για την πώληση, προσφορά και διάθεση προϊόντων καπνού και αλκοόλ σε ανηλίκους. Μεταξύ άλλων προβλέπονται αυστηρότεροι έλεγχοι, σαφείς ποινές με διαβάθμιση σε περιπτώσεις υποτροπής και ενίσχυση των μηχανισμών εποπτείας.

Πράλληλα από τον Ιούνιο του 2024, υλοποιείται καμπάνια ενημέρωσης που εστιάζει στην κατανάλωση αλκοόλ από ανήλικα άτομα, την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και τη γενικότερη ενημέρωση για τη μετρημένη κατανάλωση.

Τα στοιχεία είναι ανησυχητικά

Σύμφωνα με την ESPAD, οι ανήλικοι στην Ελλάδα εξακολουθούν να καταναλώνουν αλκοόλ σε σημαντικά μεγαλύτερο ποσοστό σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Το 2024, πάνω από το 86% των 16χρονων δήλωσαν ότι έχουν δοκιμάσει αλκοόλ έστω μια κίνηση στη ζωή τους, ποσοστό 12 μονάδες υψηλότερο από τον μέσο όρο στην Ευρώπη. Επιπλέον, στοιχεία του ΠΟΥ δείχνουν ότι η ακούμπημα με το αλκοόλ ξεκινά σε πολύ μικρή ηλικία, με κάποια παιδιά να πίνουν ήδη από τα 11 έτη.

Η πρόληψη αρχίζει στο σπίτι

Την ικανοποίησή της σχετικά με το νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή και το οποίο καθορίζει ένα νέο περιορισμοί για την υπεύθυνη κατανάλωση αλκοόλ, εκφράζει η Γενική Διευθύντρια Ένωσης Επιχειρήσεων Αλκοολούχων Ποτών (Εν.Ε.Α.Π.). Σοφίκα Παπανικολάου.

«Το νέο νομοσχέδιο μας βρίσκει απόλυτα σύμφωνους. Πιστεύουμε ότι είναι ένα σημαντικό βήμα για την προστασία των ανηλίκων αλλά και για τη σωστή πλαισίωση των επαγγελματιών που σερβίρουν και πωλούν αλκοόλ. Αυτό που πιστεύουμε ότι θα παίξει, ωστόσο, καταλυτικό ρόλο στη μακροπρόθεσμη αλλαγή, είναι η συστηματική εκπαίδευση και ενημέρωση όλων: των ίδιων των νέων, των γονέων και των δασκάλων τους, των επαγγελματιών του κλάδου. Και αυτό είναι μια σκέψη που απαιτεί τη σύμπραξη και τον συντονισμό της Πολιτείας, των υπεύθυνων επιχειρήσεων, της ακαδημαϊκής κοινότητας και της Κοινωνίας των Πολιτών».

Η κα Παπανικολάου προσθέτει ότι «η οικογένεια αποτελεί το πρωταρχικό πεδίο εκπαίδευσης και κοινωνικοποίησης για τους ανθρώπους. Τη σκυτάλη παίρνει το σχολείο, όπου οι νέοι διαμορφώνουν την προσωπικότητά τους, μέσα και από την αλληλεπίδραση με τους συνομηλίκους. Έτσι, είναι κρίσιμο στο σχολικό και οικογενειακό περιβάλλον να υπάρχει επαρκής ενημέρωση των ενηλίκων, όθεν να μπορούν να παρέχουν πραγματική στήριξη για τα παιδιά».

Σύμφωνα με την κα Παπανικολάου, η ετήσια κατά κεφαλήν κατανάλωση αλκοόλ στον μέσο όρο της ΕΕ, είναι στα 10,1 λίτρα, σημαντικά μεγαλύτερος έναντι του αντίστοιχου δείκτη στη χώρα μας που υπολογίζεται στα 6,3 λίτρα.

«Στην Ελλάδα, το αλκοόλ είναι συνδεδεμένο με την κοινωνική μας ζωή, τα έθιμα και τις παραδόσεις μας, την εξωστρέφεια, τη χαλαρότητα και την παρέα. Αυτό δεν σημαίνει, φυσικά, ότι δεν πρέπει να αλλάξουν άρδην συγκεκριμένες νοοτροπίες και συμπεριφορές. Οι ανήλικοι δεν πρέπει να καταναλώνουν ούτε γουλιά αλκοόλ. Αλκοόλ και οδήγηση δεν πρέπει να συνδυάζονται ποτέ και για κανένα λόγο», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Προσθέτει ότι αυτά «αυτά είναι μερικά βασικά σημεία που πρέπει να εντυπωθούν στη συνείδηση της ελληνικής κοινωνίας. Και αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσα από τη συστηματική ενημέρωση, με συντονισμό ανάμεσα σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς».

Καμπάνια «Αλκοόλ και Ανήλικοι»

Η κα Παπανικολάου εξηγεί ότι από την πλευρά τής Εν.Ε.Α.Π υλοποιείται εδώ και πάνω από 20 χρόνια, πληθώρα δράσεων ενημέρωσης για την αντιμετώπιση της κατανάλωσης αλκοόλ από ανηλίκους.

«Παρέχουμε χρήσιμο υλικό πληροφόρησης στους εκπαιδευτικούς και τους γονείς για το πώς να προσεγγίζουν τα παιδιά τους, ενώ ο πυλώνας "Αλκοόλ και Ανήλικοι" έχει ξεχωριστή θέση στην καμπάνια μας Rethink Drink, μέσω της οποίας μιλάμε τη γλώσσα των νέων για να τους υπενθυμίσουμε ότι, αν είναι κάτω των 18, το αλκοόλ δεν είναι για αυτούς. Και φυσικά, ως κλάδος έχουμε αυτοδεσμευτεί εθελοντικά - με τον σχετικό Κώδικα να συνυπογράφεται, μεταξύ άλλων και από το Υπουργείο Υγείας - να διαφημίζουμε τα προϊόντα μας υπεύθυνα, μόνο σε ενήλικες».

Ενίσχυση της συνεργασίας με την Πολιτεία

«Η εκστρατεία "Rethink Drink", που υλοποιείται από κοινού με το Υπουργείο Υγείας από το 2024, αποτελεί μια στοχευμένη απόπειρα ευαισθητοποίησης των νέων 18-35 ετών περίγυρα από τη σημασία της υπεύθυνης κατανάλωσης. Με σύγχρονη, δημιουργική πρόσβαση και αξιοποιώντας οικείες εκφράσεις του καθημερινού λόγου, η εκστρατεία πέτυχε ήδη στον πρώτο της χρόνο σημαντική απήχηση. Πέρα από τα θετικά αποτελέσματα, η συγκεκριμένη σύμπραξη έχει ιδιαίτερη αξία διατί θέτει τις βάσεις για ένα σταθερό περιορισμοί διαλόγου και κοινών δράσεων στο μέλλον. Η ενδεχόμενο είναι η σύμπραξη με την Πολιτεία να ενισχυθεί περαιτέρω, με στόχο τη διαρκή ανταλλαγή απόψεων και τον σχεδιασμό πιο στοχευμένων παρεμβάσεων για το κοινό», σημειώνει επιπλέον η κα Παπανικολάου.

Δείτε όλο το άρθρο

© HellaZ.GR.News 2025. Όλα τα δικαιώματα κατοχυρωμένα

-