Νέα στοιχεία από εταιρεία τηλεματικής που ανέλυσε δεδομένα από 500.000 οδηγούς μέσα σε έναν χρόνο, δείχνουν ότι μόλις ένας στους 10 οδηγεί χωρίς να αποσπάται η προσοχή του από το κινητό παρά το γεγονός ότι μεταχείριση κινητού κατά την οδήγηση μπορεί να επιφέρει πρόστιμο 200 λιρών.
Δηλαδή, σε σύνολο 42 εκατομμυρίων κατόχων άδειας στο Ηνωμένο Βασίλειο, 37,8 εκατομμύρια οδηγοί ασχολούνται με το τηλέφωνο τους όσο οδηγούν. Η έκθεση τονίζει τους κινδύνους που προκαλεί η τεχνολογία για την ασφάλεια στους δρόμους, επισημαίνοντας ότι πέρυσι 23 θανατηφόρα τροχαία είχαν άμεση ή έμμεση σχέση με τη μεταχείριση τηλεφώνου κατά την οδήγηση.
Η «απόσπαση της προσοχής ή αμέλεια» καταγράφηκε ως η τρίτη πιο συχνή αιτία θανάτων στους βρετανικούς δρόμους το 2023, συνδεόμενη με το 34,9% των θανατηφόρων περιστατικών.
Οι ειδικοί προειδοποιούν επίσης για τον ρόλο που παίζουν τα σύγχρονα συστήματα ψυχαγωγίας στα οχήματα, τα οποία απαιτούν εκτεταμένη μεταχείριση οθονών αφής ακόμα και για απλές λειτουργίες όπως η αυξομείωση του ήχου της μουσικής.
Η έρευνα αποκάλυψε ότι το 38% των οδηγών χρησιμοποίησε το τηλέφωνό του για ως και το 25% της διάρκειας της διαδρομής. Το 28% ασχολήθηκε με αυτό για το 25-50% του χρόνου. Το 16% το χρησιμοποίησε για το 50-75% της διαδρομής. Το 8% το είχε ενεργό για πάνω από το 75% του ταξιδιού του.
Κατά μέσο όρο, κάθε διάσπαση της προσοχής διαρκεί 200 δευτερόλεπτα όταν το όχημα κινείται. Ενδεικτικά, με τάχος 80 χλμ/ώρα, αυτό αντιστοιχεί σε απόσταση όσο 3 γήπεδα ποδοσφαίρου.
Νέες εγείρει ανησυχίες η άληκτος αύξηση των μεγάλων, περίπλοκων οθονών αφής στα σύγχρονα αυτοκίνητα. Έρευνες δείχνουν ότι μπορεί να χρειαστούν ως 22 δευτερόλεπτα για να ολοκληρωθεί μια απλή ενέργεια. Ο οργανισμός Euro NCAP προγραμματίζει από το 2026 να μειώνει τη βαθμολογία ασφαλείας οχημάτων που δεν διαθέτουν φυσικά κουμπιά για βασικές λειτουργίες.
Ο Πολ Στέισι προειδοποιεί ότι η διάσπαση της προσοχής από τέτοιες οθόνες γίνεται ακόμα πιο έντονη, με τους οδηγούς να δηλώνουν ότι τους αποσπούν την προσοχή περισσότερο και από τα smartphones!