Οι αριθμοί όμως «μιλάνε» από μόνοι τους. Σε όλες τις Ηνωμένες Πολιτείες, την Ασία και την Ευρώπη, εταιρείες όπως η Apple, η Ford, η Porsche και η Sony, απέσυραν ή μείωσαν τις προβλέψεις για τα κέρδη τους, ενώ η συντριπτική πλειοψηφία δηλώνει ότι η ασταθής φύση των εμπορικών πολιτικών των ΗΠΑ έχει καταστήσει αδύνατη την ακριβή εκτίμηση του κόστους.
Το αξία που αναφέρθηκε αποτελεί ένα άθροισμα εκτιμήσεων από 32 εταιρείες του S&P 500, τρεις εταιρείες από τον ευρωπαϊκό STOXX 600 (STOXX) και 21 εταιρείες από τον ιαπωνικό δείκτη Nikkei 225. Οι οικονομολόγοι λένε ότι το αξία για τις επιχειρήσεις αυτές ενδεχομένως να είναι πολλαπλάσιο από αυτό που έχουν αποκαλύψει ως στιγμής οι εταιρείες.
«Μπορείτε να διπλασιάσετε ή να τριπλασιάσετε τον αριθμό αυτό και εκτιμάται ότι το μέγεθος θα είναι πολύ μεγαλύτερο από ό,τι αντιλαμβάνονται οι περισσότεροι» δήλωσε χαρακτηριστικά ο καθηγητής της Σχολής Διοίκησης του Yale, Τζέφρι Σόνενφελντ.
Όπως εξήγησε ο ίδιος, εάν ληφθούν υπόψιν οι πιθανότητες μείωσης των δαπανών από τους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις και οι υψηλότερος προσδοκίες για τον πληθωρισμό, οι αλυσιδωτές επιπτώσεις θα μπορούσαν να είναι χειρότερες.
Σύμφωνα με στρατηγικούς αναλυτές, σε αυτό το αμφίβολο περιβάλλον, οι εταιρείες εκτιμάται πως θα επιδιώξουν να ενισχύσουν τις αλυσίδες εφοδιασμού, τις προσπάθειες near-shoring, εμφανώς την μετατόπιση προμηθευτών της βιομηχανίας πιο κοντά στους πελάτες τους και να δώσουν προτεραιότητα σε νέες αγορές. Όλα αυτά θα αυξήσουν το κόστος.
Αδύνατες οι προβλέψεις
Οι ίδιες οι εταιρείες είναι αβέβαιες για το τελικό κόστος. Μέχρι στιγμής τουλάχιστον 42 εταιρείες έχουν μειώσει τις προβλέψεις τους και 16 έχουν αποσύρει ή αναστείλει τις προβλέψεις τους. Για παράδειγμα, η Walmart αρνήθηκε να παράσχει τριμηνιαία πρόβλεψη κερδών και δήλωσε ότι θα αυξήσει τις τιμές, προκαλώντας την κατσάδιασμα του Τραμπ.
Η Volvo Cars μια από τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες που είναι περισσότερο εκτεθειμένες σε δασμούς των ΗΠΑ, απέσυρε την πρόβλεψη κερδών της για τα επόμενα 2 χρόνια και η United Airlines έδωσε 2 διαφορετικές προβλέψεις, λέγοντας ότι ήταν αδύνατο να προβλεφθεί το μακροοικονομικό περιβάλλον.
Οι συζητήσεις για τους δασμούς
Στις διασκέψεις για την είδηση των αποτελεσμάτων για το τρίμηνο Ιανουαρίου-Μαρτίου, 360 εταιρείες, ή το 72% που εντάσσεται στον δείκτη S&P 500 αναφέρθηκαν στους δασμούς, σε σύγκριση με τις 150 εταιρείες, ή 30% που αναφέρθηκαν σε αυτούς το προηγούμενο τρίμηνο.
Αντίστοιχα στελέχη 219 εταιρειών που είναι εισηγμένες στον STOXX 600 αναφέρθηκαν στους δασμούς, σε σύγκριση με 161 εταιρείες που αναφέρθηκαν το προηγούμενο τρίμηνο. Από τις 225 εταιρείες του δείκτη Nikkei στην Ιαπωνία, ο αντίστοιχος αριθμός ανέρχεται στις 58 εταιρείες, συγκριτικά με τις 12 του προηγούμενου τριμήνου.
Η Wall Street αναμένει ότι τα καθαρά κέρδη των εταιρειών του δείκτη S&P 500 θα αυξηθούν κατά μέσο όρο 5,1% ανά τρίμηνο από τον Απρίλιο ως τον Δεκέμβριο, έναντι ρυθμού ανάπτυξης 11,7% που εκτιμούσε, σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε η LSEG.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες, οι αεροπορικές εταιρείες και οι εισαγωγείς καταναλωτικών αγαθών είναι μεταξύ αυτών που έχουν πληγεί περισσότερο.
Γιατί; Διότι, οι δασμοί στο αξία των πρώτων υλών και των ανταλλακτικών, συμπεριλαμβανομένου του αλουμινίου και των ηλεκτρονικών, έχουν αυξηθεί, και οι εισφορές στα εισαγόμενα προϊόντα σε πολλές χώρες καθιστούν τη συναρμολόγηση αυτοκινήτων πιο ακριβή λόγω των αποκεντρωμένων αλυσίδων εφοδιασμού. Την ίδια ώρα, όπως επισημαίνει το Reuters, η μεταφορά οποιασδήποτε παραγωγής στις Ηνωμένες Πολιτείες θα αυξήσει το αξία εργασίας.
Όλοι αυτοί οι παράγοντες, λοιπόν, συνθέτουν ένα εξαιρετικά αμφίβολο τοπίο για το εμπόριο και τις επιχειρήσεις, με την αύξηση του κόστους να εκτιμάται πως θα μετακυληθεί στους ίδιους τους καταναλωτές και τις καταναλώτριες.