Σημαντικές ανησυχίες για την κυβερνοασφάλεια των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στην Ευρώπη προκύπτουν από νέα έρευνα της Mastercard, στην οποία συμμετείχαν περισσότεροι από 1.800 ιδιοκτήτες μικρομεσαίων επιχειρήσεων σε 18 χώρες της Ευρώπης.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, 1 στους 4 επιχειρηματίες (25%) έχει δεχτεί επίθεση, με τα υψηλότερα ποσοστά να καταγράφονται στην Ιρλανδία (38%), τη Δανία (35%) και τη Γαλλία (29%).
Καθώς η ψηφιακή απάτη εξελίσσεται και γίνεται πιο εξεζητημένη, οι ιδιοκτήτες μικρομεσαίων επιχειρήσεων βρίσκονται αντιμέτωποι με αυξανόμενες προκλήσεις στην προσπάθειά τους να προστατεύσουν τις περιουσίες τους από τις κυβερνοαπειλές. Οι 23 εκατομμύρια μικρομεσαίες επιχειρήσεις της Ευρώπης αντιπροσωπεύουν το 99% του συνόλου των επιχειρήσεων και προσφέρουν κατά πρόσβαση τα 3 τέταρτα του συνόλου των θέσεων εργασίας.
Παρά τη συχνότητα των περιστατικών, ωσπεράν οι μισοί επιχειρηματίες (47%) δηλώνουν ότι δεν γνωρίζουν πώς να προστατευτούν από το ψηφιακό έγκλημα. Η χητεία για επιμόρφωση περίγυρα από το θέμα είναι επιτακτική, με το 67% να αναγνωρίζει ότι πρέπει να βελτιώσει τις γνώσεις του στον τομέα της κυβερνοασφάλειας- έφεση που είναι πιο έντονη στην Ιρλανδία (83%), την Πολωνία (82%) και την Πορτογαλία (79%).
Τα ευρήματα δείχνουν ότι το 11% των επιχειρηματιών έχει χάσει χρήματα λόγω απάτης, ενώ το 9% έχει χάσει αγοραστικό κοινό. Οι επιπτώσεις επεκτείνονται και πέραν των άμεσων θυμάτων, καθώς το 42% δηλώνει ότι, παρότι δεν έχει πέσει θύμα προσωπικά, γνωρίζει επιχειρηματία που έχει πέσει θύμα απάτης.
Η ενειπή της ψηφιακής απάτης φαίνεται να έχει και ψυχολογικές επιπτώσεις στη στρατηγική των επιχειρήσεων. Σχεδόν οι μισοί επιχειρηματίες (49%) δηλώνουν ότι διστάζουν να επεκτείνουν την επιχείρησή τους λόγω του κινδύνου απάτης. Οι πιο επιφυλακτικές χώρες είναι η Σλοβακία (80%), η Πολωνία (79%) και η Ισπανία (68%). Επιπλέον, 1 στους 4 εκφράζει τον φόβο ότι μια σοβαρή κυβερνοεπίθεση θα μπορούσε να τους οδηγήσει σε οριστικό λουκέτο για την επιχείρηση.
Οι ανησυχίες είναι εντονότερες στις νεότερες γενιές: το 36% Gen Z επιχειρηματιών δηλώνει ότι ανησυχεί καθημερινά για το ενδεχόμενο κυβερνοεγκλήματος, σε σύγκριση με το 27% των Millennials και το 25% των Baby Boomers. Μάλιστα, το 61% της Gen Z θεωρεί ότι ο φόβος απάτης αποτελεί σημαντικό εμπόδιο στην ξετύλιγμα της επιχείρησής τους.
Η Michele Centemero, EVP Services Europe της Mastercard, δήλωσε:
«Καθώς η ψηφιακή απάτη και οι κυβερνοαπειλές αυξάνονται, οι επιχειρηματίες πρέπει να λάβουν προληπτικά μέτρα για την ασφάλεια των δραστηριοτήτων τους.
Η έρευνά μας αναδεικνύει την επιτακτική χητεία για καλύτερη εκπαίδευση, ισχυρότερα μέτρα ασφάλειας και μεγαλύτερη σύμπραξη σε επίπεδο κλάδου. Στη Mastercard αναγνωρίζουμε ότι οι μικρές επιχειρήσεις αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ευρωπαϊκής οικονομίας και η ανθεκτικότητά τους είναι κρίσιμη για την ξετύλιγμα και την καινοτομία.»
Ο Tulsi Narayan, EVP Commercial and New Payment Flows Europe της Mastercard, προσθέτει:
«Οι κυβερνοαπειλές αποτελούν μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για τις μικρές επιχειρήσεις σήμερα. Με 1 στις 4 ευρωπαϊκές ΜμΕ να φοβάται ότι μια κυβερνοεπίθεση θα μπορούσε να οδηγήσει στο κλείσιμό της, είναι σαφές ότι απαιτούνται ισχυρότερα μέτρα ασφάλειας. Η Mastercard δεσμεύεται να εξοπλίζει τις μικρές επιχειρήσεις με τα εργαλεία και την προστασία που χρειάζονται για να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις ενός ασταμάτητα ψηφιοποιούμενου και περίπλοκου τοπίου απειλών.»
Η έρευνα διενεργήθηκε με πρόσχημα τη συμπλήρωση ενός χρόνου από τη δημιουργία του Ευρωπαϊκού Κέντρου Κυβερνοανθεκτικότητας (ECRC) της Mastercard, που ιδρύθηκε το 2024 στο Βέλγιο. Το Κέντρο έχει στόχο την ενίσχυση της κυβερνοανθεκτικότητας στην Ευρώπη, προσφέροντας υποστήριξη σε θεσμούς, επιχειρήσεις και καταναλωτές. Σήμερα, διαθέτει πάνω από 30 εξειδικευμένες ομάδες, μεταξύ των οποίων ειδικοί στην κυβερνοπληροφόρηση, στην επανόρθωση περιστατικών και στη διαχείριση κρίσεων.
Στο περιορισμοί των δράσεων πρόληψης, η Mastercard έχει αναπτύξει εργαλεία όπως:
- το My Cyber Risk, που αξιοποιεί την τεχνολογία RiskRecon για την αναστοιχείωση προβλημάτων σε ψηφιακά περιβάλλοντα,
- την υπηρεσία ID Theft Protection, που προσφέρει ειδοποιήσεις και βοήθεια σε περιπτώσεις κλοπής ταυτότητας,
- και το Mastercard Trust Center, μια πλατφόρμα με ενημερωτικό υλικό, εργαλεία και εκπαιδευτικά δεδομένα για μικρές επιχειρήσεις.
Επιπλέον, μέσα από συνεργασίες με εταιρείες όπως η CyberMonks και η VikingCloud, έχει δημιουργηθεί marketplace για εύκολη πρόσβαση σε λύσεις κυβερνοασφάλειας, κατάλληλες για επιχειρήσεις κάθε μεγέθους.
Μεθοδολογία
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από την ανεξάρτητη εταιρεία Opinium, με εντολή της Mastercard, μεταξύ 16 Δεκεμβρίου 2024 και 3 Ιανουαρίου 2025. Συμμετείχαν 1.830 ιδρυτές μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων (με ως 250 εργαζομένους), ηλικίας 18 ετών και άνω, από 18 ευρωπαϊκές χώρες: Αυστρία, Βέλγιο, Τσεχία, Δανία, Γαλλία, Γερμανία, Ελλάδα, Ιρλανδία, Ιταλία, Ολλανδία, Νορβηγία, Πολωνία, Πορτογαλία, Σλοβακία, Ισπανία, Σουηδία, Ελβετία και Ηνωμένο Βασίλειο.
Σχετικά με την Mastercard
Η Mastercard (NYSE: MA), είναι μια εταιρεία τεχνολογίας που ενισχύει τις οικονομίες και ενδυναμώνει τους ανθρώπους σε περισσότερες από 200 χώρες και περιοχές παγκοσμίως. Σε σύμπραξη με τους πελάτες της συντελεί στην οικοδόμηση βιώσιμων οικονομιών όπου όλοι μπορούν να ευημερήσουν.
Προσφέρει ένα ευρύ φάσμα ψηφιακών λύσεων πληρωμών, εξασφαλίζοντας συναλλαγές που είναι ασφαλείς, απλές, έξυπνες και εύκολα διαθέσιμες.
Η τεχνολογία και η καινοπραγία που εφαρμόζει, μαζί με τις συνεργασίες και το δίκτυο που έχει αναπτύξει, προσφέρουν ένα μοναδικό σύνολο προϊόντων και υπηρεσιών που βοηθούν τους ανθρώπους, τις επιχειρήσεις και τις κυβερνήσεις να αξιοποιήσουν στο μέγιστο τις δυνατότητές τους.