Η διερεύνηση θα αφορά, με βάση τα στοιχεία που διαβίβασε αυτοστιγμεί ο Εφέτης Ανακριτής στη Βουλή, εμφανώς τις απολογίες και τα απολογητικά υπομνήματα των 2 διευθυντικών στελεχών του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, τις ενέργειες του κ. Καραμανλή (κατά το διάστημα Σεπτεμβρίου 2021 ως και Φεβρουάριο 2023) προκειμένου να καθορίσει επαρκές περιορισμοί χρηματοδότησης για τον τομέα των σιδηροδρόμων και τη στελέχωση του ΟΣΕ με επαρκές προσωπικό.
Από τη διάβασμα του συνόλου της δικογραφίας και των στοιχείων που διαβιβάστηκαν στη Βουλή, δεν προκύπτουν ενδείξεις ότι η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ούτε επεδίωκε, ούτε ανεχόταν, ως προς την φερόμενη διατάραξη της ασφάλειας της συγκοινωνίας μέσων σταθερής τροχιάς (άρθρο 291 του Ποινικού Κώδικα), όπως υποστηρίζει το ΠΑΣΟΚ.
Σε ο,τι αφορά τον Χρήστο Σπίρτζη η Νέα Δημοκρατία κρίνει ότι παρά τις ευθύνες του για την καθυστέρηση της ολοκλήρωσης της σύμβασης 717 το όποιο υπουργικό του αδίκημα δεν μπορεί να ερευνηθεί καθώς έχει παραγραφεί. Στην πρότασή της η Νέα Δημοκρατία κατέληξε, με βάση τα πραγματικά γεγονότα σε διάσταση με τα κόμματα της αντιπολίτευσης τα οποία στα πορίσματά τους προέταξαν την πολιτική εκμετάλλευση της τραγωδίας των Τεμπών από την χητεία να χυθεί άπλετο φως και να αποδοθεί δικαιοσύνη.
Η Νέα Δημοκρατία βασίσθηκε στα στοιχεία της δικογραφίας και μόνο, μακριά από τις μικροκομματικές τακτικές του ΠΑΣΟΚ που υιοθέτησε το δόγμα Πολάκη «να βάλουμε κάποιους στη φυλακή» αλλά και των υπολοίπων κομμάτων της αντιπολίτευσης που ακολούθησαν πρωτοφανή τακτική εργαλειοποίησης της τραγωδίας.
Αναλυτικότερα, η Νέα Δημοκρατία υπογραμμίζει ότι με βάση τα στοιχεία που διαβίβασε αυτοστιγμεί ο Εφέτης Ανακριτής στη Βουλή και το σύνολο της δικογραφίας προκύπτουν τα ακόλουθα 10 σημεία:
1) Η εποπτεία του υπουργείου σε ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ είναι διοικητική και δεν αφορά σε θέματα ασφαλείας, για τα οποία εκ του νόμου είναι υπεύθυνη η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), η οποία είναι Ανεξάρτητη Αρχή.
2) Ο ΟΣΕ είναι Ανώνυμη Εταιρεία, εμφανώς νομικό πρόσωπο με διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια, διαχειριστής της σιδηροδρομικής υποδομής και υπεύθυνος για την τήρηση των κανόνων ασφαλείας.
3) Το κατηγορητήριο κατά των 2 Διευθυντών του Υπουργείου τούς αποδίδει μεταξύ άλλων παραλείψεων ότι δεν προέβησαν στην απαιτούμενες ενέργειες (π.χ. εισηγήσεις) προς τον Υπουργό για τυχόν λήψη επιπλέον μέτρων. Αντίστοιχη επισήμανση υπάρχει και στο κατηγορητήριο κατά της προέδρου της ΡΑΣ
4) Από τη στιγμή που δεν έγιναν οι απαιτούμενες κατά τον Εφέτη Ανακριτή εισηγήσεις προς τον Υπουργό, είναι σαφές ότι αυτός δε μπορεί να έχει αντίστοιχη ποινική ευθύνη.
5) Επιβεβλημένη η γνήσια διαφοροποίηση της πολιτικής από την ποινική ευθύνη.
6) Εάν η μη υλοποίηση των συστημάτων επιπρόσθετης ασφάλειας γεννούσε για τους υπουργούς ποινικές ευθύνες, θα έπρεπε π.χ, οι Υπουργοί Υποδομών να είναι σε καθημερινή βάση ποινικά υπόλογοι για τα δυστυχήματα που γίνονται στις εθνικές οδούς που δεν έχουν ολοκληρωθεί (Πύργος – Πάτρα, ΒΟΑΚ).
7) Από τη διάβασμα του συνόλου της δικογραφίας και ειδικότερα των στοιχείων που διαβιβάστηκαν αυτοστιγμεί δεν προκύπτουν ενδείξεις ότι η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών της ελεγχόμενης περιόδου προέβη σε πράξεις επικίνδυνες για την ασφάλεια της συγκοινωνίας ως απαιτεί το άρθρο 291 του Ποινικού Κώδικα, κατά τους ισχυρισμούς του ΠΑΣΟΚ.
8) Το πιο σημαντικό: Την ημέρα κατά την οποία συνέβη το δυστύχημα οι εταιρείες ΟΣΕ ΑΕ και Hellenic Train, πληρούσαν σύμφωνα με τις αρμόδιες εθνικές και ευρωπαϊκές αρχές το σύνολο των προϋποθέσεων ασφαλούς εκτέλεσης του δρομολογίου, κατά το οποίο επήλθε η σύγκρουση.
9) Από τη στιγμή που το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει μόνο διοικητικό ρόλο σε θέματα ασφαλείας, η ΝΔ προτείνει τη συμβουλή Επιτροπής Προκαταρκτικής Εξέτασης για τον Κ. Καραμανλή για να διερευνηθούν τα ζητήματα υποχρηματοδότησης και υποστελέχωσης του ΟΣΕ, που έθιξαν τα 2 διευθυντικά στελέχη του υπουργείου.
10) Από τα στοιχεία της ποινικής δικογραφίας για το δυστύχημα των Τεμπών, που επισυνάφθηκε στο διαβιβαστικό αρχείο του Εφέτη Ανακριτή Λάρισας προς τη Βουλή, δεν καθίσταται σαφές σε ποιες ενέργειες προέβη ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Καραμανλής για την αντιμετώπιση των δυο ζητημάτων που είχαν εγερθεί σε αυτά, εμφανώς της πρόσθετης χρηματοδότησης της εταιρείας ΟΣΕ ΑΕ χάριν και της άμεσης στελέχωσής της.
Για αυτό προτείνεται περαιτέρω διερεύνηση, αν και στη δικογραφία δεν υπάρχουν περαιτέρω στοιχεία όθεν να εξαχθεί άτρωτο συμπέρασμα ως προς τις ενέργειες αυτές.