Οι ναύλοι των VLGCs κινούνται ανοδικά, φτάνοντας τα υψηλότερα επίπεδα από τις αρχές του 2024, καθώς η ζήτηση για υγραέριο αυξάνεται από Ασία και Ινδία, ενώ η περιορισμένη διαθεσιμότητα πλοίων διατηρεί την αγορά «σφιχτή».
Στο επίκεντρο η στροφή της Ινδίας προς τις ΗΠΑ και οι γεωπολιτικές ανακατατάξεις που επηρεάζουν τις ροές σε παγκόσμιο επίπεδο.
Αναλυτές της Fearnley Securities καταγράφουν συνεχή ενίσχυση της αγοράς, με το route Σαουδική Αραβία – Ιαπωνία να φτάνει τα 70.000 δολάρια/ημέρα (τιμή αυξημένη κατά 8% σε εβδομαδιαία βάση) και το δρομολόγιο Χιούστον – Ιαπωνία να διαμορφώνεται στα 66.000 δολάρια/ημέρα, 5% υψηλότερα.
Αντίστοιχα, οι ναύλοι ανέρχονται στα 80 δολάρια/τόνο φορτίου, ενώ αυξημένο ενδιαφέρον παρατηρείται για φορτώσεις στο δεύτερο μισό του Αυγούστου, με τουλάχιστον εννέα φορτία να έχουν ήδη κλειστεί.
Οι πρώτες συμφωνίες για τον Σεπτέμβριο έχουν επίσης ξεκινήσει, με τους ναυλωτές να δραστηριοποιούνται έντονα λόγω της περιορισμένης διαθεσιμότητας πλοίων.
Σύμφωνα με τη Rim Intelligence, οι ναύλοι σε γραμμές από το Yanbu της Ερυθράς Θάλασσας προς τη Μεσόγειο ενισχύονται, ενώ πλοία όπως το Leo Green (83.300 cbm) και το BW Lord (84.700 dwt) έχουν κλειστεί για φορτώσεις με τιμές που αγγίζουν τα 83-84 δολάρια/τόνο.
Την ίδια ώρα, οι ναύλοι στη γραμμή US Gulf – Ασία μέσω Διώρυγας Παναμά αυξήθηκαν κατά 4 δολάρια/τόνο.
Αναδιαμόρφωση ροών
Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο SSY, η ισχυρή ινδική ζήτηση για LPG από τις ΗΠΑ ενισχύει τις μακρινές διαδρομές και υποστηρίζει τα ναύλα.
Στο πλαίσιο αυτό, η Indian Oil Corp (IOC) έχει στραφεί σε φθηνότερα φορτία από τις ΗΠΑ, αντικαθιστώντας παραδοσιακές ροές από τη Μέση Ανατολή.
Παράλληλα, η κρατική Adnoc με έδρα το Άμπου Ντάμπι συμφώνησε με κάποιους αγοραστές να ανταλλάξει φορτία από τις ΗΠΑ με έκπτωση, ώστε να κατευθύνει περισσότερο από το αέριό
της προς την Κίνα, όπου καταγράφονται καλύτερα premium.
Ωστόσο, η SSY προειδοποιεί ότι αυτή η στροφή ίσως δεν είναι διατηρήσιμη μακροπρόθεσμα, καθώς πρόκειται για συγκυριακό arbitrage.
Κατά τον οίκο Marsoft, οι εξαγωγές LPG από τις ΗΠΑ σημειώνουν αύξηση άνω του 5% σε σύγκριση με το 2024, με νέα τερματικά και μονάδες να αναμένονται την περίοδο 2025-2026.
Ο συνδυασμός αυξημένων εξαγωγών και περιορισμένης προσφοράς πλοίων διατηρεί την αγορά σφιχτή.
Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, η αύξηση της παγκόσμιας παραγωγής αερίου, ειδικά από τις ΗΠΑ, συνεχίζεται, ενώ η ανάπτυξη του VLGC στόλου επιβραδύνεται.
Η ζήτηση σε Ασία, ειδικά από Κίνα, Ινδία και Κορέα, σε συνδυασμό με τις ευκαιρίες arbitrage, συνεχίζουν να ενισχύουν τη spot αγορά.
Η Fearnleys προβλέπει διατήρηση ισχυρών ναύλων και για τους επόμενους μήνες, ενώ οι εισηγμένες εταιρείες VLGC έχουν τη δυνατότητα να δουν τις μετοχές τους να συγκλίνουν προς την καθαρή αξία ενεργητικού τους (NAV).
Διαδρομές
Οι αναλυτές συμφωνούν ότι για το υπόλοιπο του 2025 ενδέχεται να διατηρηθεί ο ανοδικός ρυθμός, με μέσο όρο spot ναύλων άνω των 50.000 δολαρίων/ημέρα το δεύτερο εξάμηνο, ιδιαίτερα για τις διαδρομές ΗΠΑ – Ασίας.
Μάλιστα, αν επιβεβαιωθούν οι προβλέψεις για αυξημένα φορτία από τις ΗΠΑ και περιορισμένη αύξηση του στόλου, η αγορά των VLGCs μπορεί να δει περαιτέρω ενίσχυση.
Από την πλευρά του, το Τμήμα Διαχείρισης Λιμένων και Ναυτιλίας του ΕΚΠΑ ανέφερε σε σχετική ανάλυση ότι το δεύτερο τρίμηνο του 2025 επιβεβαίωσε τη συνεχιζόμενη ισχύ της αγοράς νεότευκτων LNG και LPG πλοίων, με επίκεντρο την απανθρακοποίηση, την κανονιστική πίεση και τη μακροπρόθεσμη ζήτηση καθαρότερων καυσίμων.
Όπως τονίστηκε, οι πλοιοκτήτες προτίμησαν τεχνολογικά προηγμένα νεότευκτα πλοία αντί για μεταχειρισμένα, η αγορά S&P παρέμεινε υποτονική, με ελάχιστη δραστηριότητα στον LNG τομέα, ενώ στον LPG τομέα καταγράφηκαν λίγες συναλλαγές για σύγχρονα πλοία διπλού καυσίμου.