Καταιγιστική ήταν η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Μελίνα Τραυλού, μιλώντας στη ναυτιλιακή Σύνοδο Κορυφής στην Αθήνα «Shaping the Future of Shipping», την οποία συνδιοργανώνουν το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, το Διεθνές Ναυτικό Επιμελητήριο (ICS) και η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ), με τίτλο «Shaping the Future of Shipping Summit: Navigating global megatrends, mitigating risk and the role of shipping in delivering economic security and prosperity».
Από το βήμα του συνεδρίου, η πρόεδρος της Ε.Ε.Ε, εκπροσωπώντας τη μεγαλύτερη ναυτιλία του κόσμου, ζήτησε να μην λαμβάνονται αποφάσεις για τη ναυτιλία χωρίς τη ναυτιλία.
Μιλώντας χωρίς περιστροφές η κα. Τραυλού τόνισε:
-Η ναυτιλία είναι ο σιωπηλός διαμεσολαβητής που εξασφαλίζει, με τον πιο οικονομικό τρόπο, την ασφάλεια των παγκόσμιων εφοδιαστικών αλυσίδων, καθώς και την αυτονομία των χωρών σε όλο τον κόσμο σε θέματα τροφίμων και ενέργειας.
-Ο κλάδος μας έχει αποδειχθεί η σωτηρία της ανθρωπότητας σε πολλές κρίσιμες περιπτώσεις, όπου η βιωσιμότητα της τελευταίας έχει τεθεί σε δοκιμασία. COVID-19, πόλεμοι, γεωπολιτικές εντάσεις, ανθρωπιστική κρίση, κλιματική αλλαγή. Η ναυτιλία πάντα ανταποκρινόταν.
Ωστόσο, προσέθεσε η κ. Τραυλού, «παρά τη τόσο απτή συμβολή της στη καθημερινή μας ζωή, η ναυτιλία παραμένει σε μεγάλο βαθμό αόρατη και ξεχασμένη, τόσο από τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής όσο και από το ευρύ κοινό. Ο αναντικατάστατος ρόλος του κλάδου μας συχνά παραβλέπεται, όχι λόγω έλλειψης εκτίμησης, αλλά κυρίως λόγω έλλειψης κατανόησης. Αυτό πρέπει να αλλάξει, όχι επειδή επιδιώκουμε επαίνους, αλλά για την επίτευξη αποτελεσματικής χάραξης πολιτικής».
Οι πολιτικές
Σύμφωνα με την πρόεδρο της Ένωσης οι πολιτικές και η νομοθεσία δεν πρέπει να υπονομεύουν το έργο και τη βιωσιμότητα της ασφάλειας.
Σύμφωνα με την κα Τραυλού, η τεχνογνωσία του κλάδου πρέπει να αντικατοπτρίζεται πλήρως στη χάραξη της ναυτιλιακής πολιτικής σε εθνικό, περιφερειακό και παγκόσμιο επίπεδο. Αυτό, προσέθεσε, ισχύει και για τον παγκόσμιο ρυθμιστή της ναυτιλίας, τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό.
Ειδικότερα σημείωσε:
- Οι αποφάσεις που λαμβάνονται στον ΙΜΟ πρέπει να είναι κάτι περισσότερο από μια απλή ισορροπία μεταξύ των συμφερόντων των κρατών μελών του.
- Πρέπει να βασίζονται σε μια πραγματική κατανόηση του τρόπου λειτουργίας του κλάδου, του τι είναι εφικτό και του τι δεν είναι.
- Και για να γίνει αυτό, πρέπει να ενσωματώνουν τη θεσμική φωνή του κλάδου, κάτι που δυστυχώς δεν συνέβη κατά τις πρόσφατες διαβουλεύσεις του ΙΜΟ για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
- Ο κλάδος προσπαθεί συνεχώς για μεγαλύτερη αποδοτικότητα και επενδύει σε νέες, ασφαλείς και διαθέσιμες εναλλακτικές τεχνολογίες.
- Ωστόσο, οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής σε όλο τον κόσμο πρέπει να θυμούνται ότι καμία μετάβαση ή ανάπτυξη δεν είναι δυνατή με βάση επενδύσεις που έχουν αποτύχει.
- η ναυτιλία χρειάζεται ένα παγκόσμιο ρυθμιστικό πλαίσιο που να αντανακλά τη φύση της, ένα πλαίσιο που να βασίζεται στον ρεαλισμό, να επιτρέπει τον ανταγωνισμό και να προάγει την καινοτομία.
- Οι υπεύθυνοι λήψης αποφάσεων και οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής δεν πρέπει να ρυθμίζουν τη ναυτιλία χωρίς τη ναυτιλία.
- Η συνεργασία είναι το κλειδί για την υιοθέτηση και την εφαρμογή πρακτικών λύσεων σε κάθε πρόκληση που αντιμετωπίζουμε.

Σε άλλο μήκος κύματος η Κομισιόν
Σε άλλο μήκος κύματος, σε σχέση με τη θεσμική εκπροσώπηση της ναυτιλίας, εξέπεμψε χθες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διά στόματος Απόστολου Τζιτζικώστα Επιτρόπου Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού. Ο κ. Τζιτζικώστας τάχθηκε υπέρ της συμφωνίας για τα μεσοπρόθεσμα μέτρα του ΙΜΟ για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας, η οποία θα τεθεί για υιοθέτηση τον ερχόμενο Οκτώβριο.
Παρά το γεγονός ότι η ναυτιλία είναι ίσως ο τελευταίος κρίκος της ευρωπαϊκής οικονομίας που κατέχει παγκόσμια πρωτιά, και διατηρείται ανταγωνιστικός, ο κ. Τζιτζικώστας χαρακτήρισε ως συμφωνία ορόσημο τα πεπραγμένα στον ΙΜΟ τον περασμένο Απρίλιο και κάλεσε ανοικτά όλους να την υπερψηφίσουν.
«Δεν μπορώ να μην υπερτονίσω τη σημασία της επίσημης υιοθέτησής της στην ειδική σύνοδο τον ερχόμενο Οκτώβριο», ανέφερε χαρακτηριστικά και κάλεσε τους συμμετέχοντες όχι μόνο να ψηφίσουν υπέρ αυτής της συμφωνίας, αλλά και να κάνουν εκστρατεία υπέρ της υιοθέτησής της.
Και φυσικά, μόλις υιοθετηθεί, θα δούμε ποιες προσαρμογές πρέπει να γίνουν για να επιτευχθεί ισότιμη μεταχείριση στον τομέα, σημείωσε χαρακτηριστικά.

Ιωάννα Προκοπίου: Η ναυτιλία χρειάζεται σταθερό ορίζοντα για επενδύσεις
Την θεσμική άποψη της μεγαλύτερης ναυτιλίας του κόσμου όπως εκφράστηκε από την πρόεδρο της Ε.Ε.Ε κα. Τραυλού μετέτρεψε σε αριθμητικά δεδομένα η κα. Ιωάννα Προκοπίου.
Η επόμενη πρόεδρος του μεγαλύτερου ναυτιλιακού Οργανισμού του κόσμου της BIMCO και αναπληρωτής γραμματέας του δ.σ της Ένωσης, αναρωτήθηκε πόσο ρεαλιστικοί είναι οι στόχοι του νέου κανονισμού του ΙΜΟ, όταν η μόνη διαθέσιμη επιλογή «συμμόρφωσης» είναι η καταβολή προστίμων πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Εκτιμάται, προσέθεσε ότι από το 2028, η ναυτιλία θα καταβάλλει στον ΙΜΟ, 15-30 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως, με το ποσό αυτό να αυξάνεται σε 100 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως το 2035.
Πρόκειται για κεφάλαια συγκρίσιμα με τους όγκους εμπορίου μεταξύ των ισχυρότερων οικονομιών του κόσμου. Η παγκόσμια ατζέντα για την απανθρακοποίηση πρέπει να συμβιβάσει τις περιβαλλοντικές φιλοδοξίες με τον οικονομικό ρεαλισμό και την τεχνολογική ωριμότητα.
Λόγω όλων αυτών, σημείωσε η κα. Προκοπίου, ο κανονισμός δεν μπορεί να αποφέρει περιβαλλοντικά οφέλη.
Αλλά ποιες θα είναι οι επιπτώσεις του στο παγκόσμιο εμπόριο και την οικονομία, έθεσε το ρητορικό ερώτημα:
Σίγουρα, όχι
Οι δυσανάλογα αυστηροί κανονισμοί θα μπορούσαν να έχουν αλυσιδωτές επιπτώσεις:
- να στρεβλώσουν τις αλυσίδες εφοδιασμού, να αυξήσουν τις τιμές καταναλωτή και να επιδεινώσουν τις ανισότητες στον αναπτυσσόμενο κόσμο.
- Επιπλέον, ένα περίπλοκο σύστημα όπως αυτό που συζητείται στον ΙΜΟ θα επιβαρύνει οικονομικά και γραφειοκρατικά τις ΜΜΕ του ναυτιλιακού τομέα, πολλές από τις οποίες θα αναγκαστούν να συγχωνευθούν ή να κλείσουν. (Ο μέσος όρος των ευρωπαϊκών ναυτιλιακών εταιρειών είναι λιγότερο από 9 πλοία και αυτές οι εταιρείες λειτουργούν σε συνθήκες τέλειου ανταγωνισμού και παρέχουν αποτελεσματικές και ανταγωνιστικές υπηρεσίες μεταφοράς φορτίων).
- Πώς θα διαχειριστεί ο ΙΜΟ τα τεράστια ποσά που συλλέγει και πώς θα καθορίσει τις τιμολογιακές του πολιτικές;
- Οι κατευθυντήριες γραμμές που θα αναπτυχθούν στα επόμενα στάδια πρέπει να περιλαμβάνουν τη συμβολή εμπειρογνωμόνων του κλάδου. Διαχείριση του Ταμείου του ΙΜΟ, το οποίο θα διαχειρίζεται τα τεράστια ποσά που συλλέγονται από τη ναυτιλία.
- Απαιτείται ισορροπία μεταξύ της προστασίας του πλανήτη και της διασφάλισης της βιωσιμότητας του παγκόσμιου εμπορίου.
- Με το νέο πλαίσιο Net Zero του ΙΜΟ, τα πλοία επιβαρύνονται με δυσανάλογο οικονομικό φορτίο χωρίς ρεαλιστική πορεία συμμόρφωσης. Η πράσινη μετάβαση στη ναυτιλία δεν μπορεί να επιτευχθεί αποκλειστικά από τα πλοία μέσω της φορολόγησης και χωρίς τεχνικά εφικτές λύσεις.
- Η ναυτιλία και το περιβάλλον χρειάζονται κανόνες που να εξυπηρετούν την ουσία, να είναι παγκόσμιοι, να παρέχουν σταθερότητα και να έχουν μακροπρόθεσμο ορίζοντα.
- Ενώ είναι χρήσιμο να υπάρχει ο φάρος των καυσίμων μηδενικών εκπομπών άνθρακα, οι νομοθέτες πρέπει επίσης να επικεντρωθούν στα διαθέσιμα εργαλεία για τη δημιουργία μιας πιο πράσινης, ασφαλέστερης και πιο ανταγωνιστικής ναυτιλίας που εξυπηρετεί το εμπόριο και συνδέει όλες τις θάλασσες και τους λαούς του κόσμου.
Κικίλιας: το φθινόπωρο το νομοσχέδιο για τη ναυτική εκπαίδευση
Στον χαιρετισμό του ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλης Κικίλιας αναφέρθηκε στη σημασία της συνεργασίας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα για την επιτυχή μετάβαση της ναυτιλίας στη νέα εποχή, υπογραμμίζοντας τον καθοριστικό ρόλο της Ελλάδας, τόσο ιστορικά όσο και σήμερα, στη διαμόρφωση του παγκόσμιου ναυτιλιακού γίγνεσθαι.
«Αν μιλάμε για εμπόριο, για θάλασσες και λιμάνια, μιλάμε για την Ελλάδα», σημείωσε χαρακτηριστικά, παραπέμποντας στην αρχαία ναυτική παράδοση της χώρας αλλά και στη σημερινή δυναμική του ελληνικού στόλου, που αριθμεί 5.800 πλοία και αποτελεί περίπου το 20% του παγκόσμιου στόλου.
Ο Υπουργός έθεσε επίσης ζητήματα ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής ναυτιλίας, ζητώντας στήριξη από την Ε.Ε., ενώ επεσήμανε ότι οποιαδήποτε μετάβαση προς την πράσινη ναυτιλία θα πρέπει να συνοδεύεται από ρεαλιστικά μέτρα και διάλογο, χωρίς να πλήττεται η βιωσιμότητα του κλάδου.
Ο κ. Κικίλιας δεν παρέλειψε να αναφερθεί στην κρίσιμη συμβολή του παγκόσμιου στόλου κατά την πανδημία, φέρνοντας ως παράδειγμα τη μεταφορά αναγκαίων υγειονομικών προμηθειών.
Κλείνοντας, απηύθυνε κάλεσμα σε όλες τις πλευρές να συνεχίσουν τον διάλογο με ανοιχτό πνεύμα, τονίζοντας πως η ναυτιλία δεν είναι απλώς ένας κλάδος της οικονομίας, αλλά θεμέλιο της παγκόσμιας σταθερότητας και ευημερίας.
Μετά το πέρας της εκδήλωσης ο υπουργός Ναυτιλίας σε δηλώσεις του τόνισε ότι «η ναυτιλία, μαζί με τον τουρισμό, το real estate και τις υπηρεσίες, αποτελεί έναν από τους βασικούς πυλώνες του ΑΕΠ της χώρας» ενώ εξέφρασε εκ νέου την ανάγκη διατήρησης της ανταγωνιστικότητας του ευρωπαϊκού στόλου. Παράλληλα, κάλεσε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να προσαρμόσει τις πολιτικές της στα διεθνή δεδομένα και στους κανονισμούς του ΙΜΟ, ώστε να μην διαρραγεί η σχέση του ευρωπαϊκού πλαισίου με τη ναυτιλιακή κοινότητα.
«Η Ευρώπη πρέπει να κατανοήσει ότι ο στόλος μας αποτελεί το μεγαλύτερο διαπραγματευτικό χαρτί που διαθέτει, όχι μόνο για την οικονομία, αλλά και για την ενίσχυση της γεωπολιτικής της θέσης», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Νέο νομοσχέδιο για τη ναυτική εκπαίδευση
Απαντώντας σε ερώτηση για το μείζον θέμα της έλλειψης αξιωματικών και της προσέλκυσης νέων στο ναυτικό επάγγελμα, ο κ. Κικίλιας αποκάλυψε πως το φθινόπωρο κατατίθεται νέο νομοσχέδιο για τη ναυτική εκπαίδευση.
«Η ναυτιλία μπορεί να προσφέρει καλά αμειβόμενες και αξιοπρεπείς θέσεις εργασίας, με δυνατότητες επαγγελματικής και οικογενειακής αποκατάστασης. Θέλουμε να ενισχύσουμε τη σύνδεση της νέας γενιάς με το ναυτικό επάγγελμα, δημιουργώντας ένα σύγχρονο και λειτουργικό πλαίσιο ναυτικής εκπαίδευσης», δήλωσε ο uπουργός, κάνοντας ιδιαίτερη μνεία στους πλοιάρχους, τους μηχανικούς και τα επαγγέλματα του ξενοδοχειακού τομέα επί των πλοίων.
Ολοκληρώνοντας, εξέφρασε την αισιοδοξία του ότι, με τις κατάλληλες παρεμβάσεις και συνεργασίες, η Ελλάδα θα συνεχίσει να διαδραματίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στη διεθνή ναυτιλία, ενισχύοντας παράλληλα την κοινωνική συνοχή και την εθνική οικονομία.
Σημειώνεται ότι ο υπουργός είχε χθες το πρωί συνάντηση με κυβερνητικούς αξιωματούχους άλλων χωρών και εκπροσώπους της ναυτιλιακής βιομηχανίας, ενώ είχε συνομιλίες και με τον κινέζο υφυπουργό Μεταφορών.