«Καλούμαστε σε μια επιλογή ευθύνης, έχοντας καταρτίσει έναν νέο ΚΟΚ που ρυθμίζει σε νέα βάση το καθεστώς για την αντιμετώπιση των παραβάσεων, με αυστηρότερες κυρώσεις» σημείωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης μιλώντας στη Βουλή, κατά τη συζήτηση για το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τίτλο «Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας και λοιπές διατάξεις».
Ο πρωθυπουργός επεσήμανε ότι «είμαστε στις πρώτες θέσεις της Ευρώπης σε νεκρούς από τροχαία δυστυχήματα» και πρόσθεσε πως «τελευταία δυστυχώς η τάση είναι ανοδική». Σημείωσε επίσης ότι σε κάποιες περιφέρειες της χώρας τα πράγματα είναι χειρότερα.
Όπως τόνισε, σύμφωνα με τη διεθνή εμπειρία, οι κυρώσεις που υιοθετούνται οδηγούν σε αποτροπή και σε αλλαγή κουλτούρας.
Διάκριση ανάμεσα στην πρώτη παράβαση και στην επανάληψη
Έκανε λόγο για ποινές που αντιστοιχούν στην επικινδυνότητα, διακρίνοντας την πρώτη μεμονωμένη παράβαση από τις επαναλαμβανόμενες.
«Η ατολμία θα ισοδυναμούσε με αποδοχή μιας κατάστασης που πληγώνει τον κοινωνικό ιστό» σημείωσε και πρόσθεσε πως «δεν μπορούμε να συνθηκολογήσουμε με το χάος και την ανομία σε καμία έκφανση της δημόσιας ζωής».
Προτεραιότητα στα λεωφορεία
«Αυτήν τη λογική υπηρετούν και τα υψηλότερα πρόστιμα και η αφαίρεση του διπλώματος σε ακραίες παραβάσεις», πρόσθεσε ο κ. Μητσοτάκης και τόνισε: «Δίνουμε προτεραιότητα στα αστικά λεωφορεία αποκλείοντας ταξί και Ι.Χ. από λεωφορειολωρίδες, εκτός από την αποβίβαση και την επιβίβαση σε ταξί, αλλά και όσα οχήματα μεταφέρουν άτομα με αναπηρία. Αυτό θα αυξήσει την ταχύτητα των αστικών λεωφορείων».
«Τιμωρούμε πρωτίστως τους υπότροπους»
Ο πρωθυπουργός τόνισε ότι «εφαρμόζουμε καθολικούς ελέγχους για το αλκοτέστ, όχι πλέον δειγματοληπτικούς. Ένας στους 4 θανάτους συνδέεται με την κατανάλωση αλκοόλ, η χρήση του κινητού ακόμη ένας σοβαρός κίνδυνος, ειδικά τα γραπτά μηνύματα πολλαπλασιάζουν έως και 23 φορές τον κίνδυνο ενός δυστυχήματος. Σε αυτόν τον διάλογο ενσωματώθηκαν προτάσεις επιστημόνων και θυμάτων», σημείωσε ο πρωθυπουργός επισημαίνοντας: «Θα επιμείνω στις βασικές παρεμβάσεις για τις συχνότερες παραβάσεις, την υπερβολική ταχύτητα, την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και χρήση κινητού. Στις πιο σοβαρές το πρόστιμο θα πολλαπλασιάζεται και θα αφαιρείται το δίπλωμα οδήγησης. Τιμωρούμε πρωτίστως τους υπότροπους».
Μείωση ορίων ταχύτητας στην πόλη – Κάμερες και σε λεωφορεία
Στη συνέχεια ο κ. Μητσοτάκης υπογράμμισε ότι «η στατιστική αίματος και πόνου αποτελεί και την καλύτερη απάντηση σε όλους όσοι θεωρούν τις συγκεκριμένες ποινές αυστηρές. Ο κόμπος, όμως, έφθασε στο χτένι. Η μείωση του ορίου ταχύτητας στην πόλη έχει εφαρμοσθεί και σε άλλες πόλεις της Ευρώπης με επιτυχία. Η συγκεκριμένη παρέμβαση είναι σωστή, μας τη συστήνουν οι ειδικοί και θα σώσει ζωές. Επίσης, οι συγκοινωνιολόγοι μάς λένε πως οι μικρότερες ταχύτητες μπορεί να βελτιώσουν και την εικόνα του κυκλοφοριακού στην πόλη. Ακόμη μία σημαντική πρωτοβουλία είναι η εγκατάσταση καμερών, στόχος να φθάσουμε τις 1.400 στην Αττική, αλλά και να εγκαταστήσουμε τις πρώτες κάμερες στα λεωφορεία για να επιτηρούμε την τήρηση των κανόνων στις λεωφορειολωρίδες. Τα πρόστιμα θα μπαίνουν στο Ταμείο Οδικής Ασφαλείας για την κατασκευή έργων που σχετίζονται με την οδική ασφάλεια».
Ο πρωθυπουργός κατέληξε τονίζοντας ότι «ένας νέος ΚΟΚ δεν επιλύει από μόνος το πρόβλημα της κυκλοφορίας. Απαιτούνται καλύτεροι δρόμοι, η κυβέρνηση επενδύει σε αυτόν τον τομέα, απαιτείται καλύτερη εκπαίδευση στα σχολεία και στο βάθος αυτής της διαδικασίας θα πρέπει οι πολίτες να ενθαρρύνονται να εγκαταλείψουν τα αυτοκίνητά τους χάριν των μέσων μαζικής μεταφοράς. Ένα θέμα είναι η ποιότητα των μέσων και ένα άλλο εξίσου σοβαρό η συχνότητα και η ποιότητα των δρομολογίων. Χρειαζόμαστε καινούργια λεωφορεία, αλλά και περισσότερους οδηγούς. Μόνο εάν πεισθούν οι πολίτες για την αξιοπιστία των μέσων μαζικής μεταφοράς θα τα επιλέξουν έναντι των αυτοκινήτων τους. Τέλος, θέλω να ευχαριστήσω τα κόμματα της αντιπολίτευσης για τη δημιουργική τους στάση».