Η Εσθονία σταδιακά έχει αρχίσει να θεωρείται ότι υιοθετεί κορυφαίες εκπαιδευτικές πρακτικές, ενώ στον πρόσφατο διαγωνισμό της PISA, που πραγματοποιήθηκε το '22 κατάφερε να καταλάβει την πρώτη θέση στην Ευρώπη στα μαθηματικά, τις επιστήμες και τη δημιουργική σκέψη, και τη δεύτερη μετά την Ιρλανδία στην ανάγνωση.
Πρωτοπόρο πείραμα για την AI στα σχολεία
Σε μια προσπάθεια, λοιπόν, να «εξοπλίσει» τους μαθητές με σύγχρονα τεχνολογικά εργαλεία για την μαθησιακή τους πρόοδο ξεκινά μια πρωτοβουλία που ονομάζεται AI Leap. Οι άδειες χρήσης των εργαλείων που επιζητά βρίσκονται υπό διαπραγμάτευση με την OpenAI, γεγονός που θα καταστήσει την Εσθονία πεδίο δοκιμών για την Τεχνητή Νοημοσύνη στα σχολεία.
Στόχος είναι να παρέχεται δωρεάν πρόσβαση σε κορυφαία εργαλεία εκμάθησης τεχνητής νοημοσύνης για 58.000 μαθητές και 5.000 εκπαιδευτικούς ως το 2027, ξεκινώντας από τους 16χρονους και 17χρονους αυτόν τον Σεπτέμβριο.
Οι δάσκαλοι και οι δασκάλες θα εκπαιδευτούν στην τεχνολογία, με έμφαση στην αυτοκατευθυνόμενη μάθηση και την ψηφιακή ηθική, και θα δώσουν προτεραιότητα στην εκπαιδευτική ισότητα και τον αλφαβητισμό στην Τεχνητή Νοημοσύνη. Σκοπός σύμφωνα με τους αρμόδιους είναι η Εσθονία να γίνει «ένα από τα πιο έξυπνα έθνη που χρησιμοποιούν Τεχνητή Νοημοσύνη».
«Γνωρίζω τον σκεπτικισμό και την επιφυλακτικότητα των περισσότερων ευρωπαϊκών χωρών σχετικά με τις οθόνες, τα κινητά τηλέφωνα και την τεχνολογία. Το θέμα είναι ότι στην περίπτωση της Εσθονίας, η κοινωνία γενικά είναι πολύ πιο ανοιχτή και ευκατάφορος στη μεταχείριση ψηφιακών εργαλείων και υπηρεσιών. Οι εκπαιδευτικοί δεν αποτελούν εξαίρεση» δήλωσε κατά τη διάρκεια επίσκεψής της αυτή την εβδομάδα για το Παγκόσμιο Φόρουμ Εκπαίδευσης η υπουργός Παιδείας και Έρευνας της Εσθονίας, Κριστίνα Κάλλας.
Το smartphone αναπόσπαστο μέρος της εκπαίδευσης
Μάλιστα, σχολίασε ότι ένα smartphone θεωρείται αναπόσπαστο μέρος της εξαιρετικά επιτυχημένης πολιτικής ψηφιακής εκπαίδευσης της Εσθονίας. «Δεν έχω ακούσει για κανένα πρόβλημα, για να είμαι ειλικρινής», είπε σύμφωνα με την εφημερίδα Guardian. «Τα σχολεία θεσπίζουν τους κανόνες, οι οποίοι ακολουθούνται σε τοπικό επίπεδο. Χρησιμοποιούμε κινητά τηλέφωνα για μαθησιακούς σκοπούς».
«Έχουμε δώσει οδηγίες, ειδικά όσον αφορά τα μικρότερα παιδιά - ηλικίας κάτω των 12 και 13 ετών - όσον αφορά τον τρόπο χρήσης ή μη χρήσης των κινητών τηλεφώνων, αλλά τα περισσότερα σχολεία το έχουν ρυθμίσει από μόνα τους».
«Το έχουν ρυθμίσει έτσι όθεν να μην χρησιμοποιούνται κινητά τηλέφωνα κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων και στα μαθήματα χρησιμοποιούνται όταν ο καθηγητής ζητά να αφαιρεθούν τα τηλέφωνα επειδή υπάρχει κάποια εργασία ή εκγύμναση που γίνεται με τη βοήθεια τηλεφώνων» συμπλήρωσε.
Ο Κάλλας κάνει λόγο για μια ξεσηκωμός στην Τεχνητή Νοημοσύνη που συνεπάγεται το τέλος των δοκιμίων για τις εργασίες για το σπίτι, έναν αποχαιρετισμό στο μοντέλο μάθησης απομνημόνευσης/επανάληψης/εφαρμογής που βασιζόταν εδώ και εκατοντάδες χρόνια και μια στροφή στις προφορικές εξετάσεις. Η πρόκληση είναι η ξετύλιγμα υψηλότερων γνωστικών δεξιοτήτων στους νέους, επειδή η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να κάνει τα υπόλοιπα καλύτερα και πιο γρήγορα.
«Αντιμετωπίζουμε τώρα αυτήν την εξελικτική, αναπτυξιακή πρόκληση. Είτε θα εξελιχθούμε σε πλάσματα που σκέφτονται ταχύτερα και σε υψηλότερο επίπεδο σκέψης, είτε η τεχνολογία θα καταλάβει τη συνείδησή μας».