Γιατί η Κίνα παρακάμπτει «σιδηροδρομικώς» τη Ρωσία, για να φτάσει στην Ευρώπη

4 weeks ago 9

Μπορεί ο Σι Τζιπίνγκ να είναι ο στενότερος σύμμαχος του Βλάντιμιρ Πούτιν, η Κίνα όμως δεν διστάζει να παρακάμψει τη Ρωσία, για να μεταφέρει γρηγορότερα τα εμπορεύματά της στην Ευρώπη.

Μετά από διαπραγματεύσεις και σχεδιασμούς που κράτησαν σχεδόν ένα τέταρτο του αιώνα, το Πεκίνο προχωρά πλέον στην κατασκευή μιας νέας σιδηροδρομικής γραμμής που θα συνδέσει τη βορειοδυτική Κίνα με το Κιργιστάν και το Ουζμπεκιστάν και από εκεί -παρακάμπτοντας τη Ρωσία- θα φτάνει στην Ευρώπη, μέσω Ιράν και Τουρκίας.

Οι ηγέτες της Κίνας, του Κιργιστάν και του Ουζμπεκιστάν συμφώνησαν πριν έναν χρόνο για την κατασκευή της νέας σιδηροδρομικής γραμμής, που θα διασχίζει τις τρεις χώρες.

Ο κινέζος πρόεδρος Σι μίλησε τότε για ένα «όραμα» που γίνεται «πραγματικότητα». Το σιδηροδρομικό έργο καταδεικνύει «στη διεθνή κοινότητα την ακλόνητη αποφασιστικότητα των τριών χωρών να προωθήσουν από κοινού τη συνεργασία και να επιδιώξουν κοινή ανάπτυξη». Σύμφωνα με την εφημερίδα South China Morning Post, το κόστος κατασκευής της γραμμής αναμένεται να ανέλθει σε οκτώ δισεκατομμύρια δολάρια.

Για την ιστορία, τα σχέδια για τη νέα σιδηροδρομική διαδρομή χρονολογούνται από τη δεκαετία του 1990. Μια πρώτη επιστολή προθέσεων υπογράφηκε το 1997.

«Πριν λίγες εβδομάδες, η κινεζική σιδηροδρομική εταιρεία China Railway δημοσίευσε στον ιστότοπό της, τον πρώτο διαγωνισμό για την κατασκευή ενός τμήματος της γραμμής στο Κιργιστάν, όπως γράφει η South China Morning Post, με έδρα το Χονγκ Κονγκ. Σύμφωνα με το δημοσίευμα, οι επενδύσεις ανέρχονται 4,44 δισεκατομμύρια ευρώ, και οι εργασίες σε αυτό το τμήμα της γραμμής αναμένεται να ολοκληρωθούν έως το 2030.

Η συντομότερη διαδρομή Ασίας-Ευρώπης

«Η σχεδιαζόμενη σιδηροδρομική γραμμή θα συνδέει την κινεζική πόλη Κασγκάρ με το Αντιτζάν, στο ανατολικό  Ουζμπεκιστάν. Περίπου τα μισά από τα 523 χιλιόμετρα της διαδρομής, θα είναι στο Κιργιστάν. Σύμφωνα με την «International Railway Journal», η νέα σιδηροδρομική γραμμή θα μειώσει την απόσταση μεταξύ Κίνας και Ευρώπης, κατά 900 χιλιόμετρα.

Από το Αντιτζάν, οι αμαξοστοιχίες θα ταξιδεύουν κατά μήκος των υφιστάμενων διαδρομών μέσω Τουρκμενιστάν και Ιράν προς την Τουρκία και τέλος προς την Ευρώπη.

Σύμφωνα με το think tank της Γεωργίας, GFSIS, η νέα σιδηροδρομική γραμμή αντιπροσωπεύει τη συντομότερη διαδρομή μεταξύ Ασίας και Ευρώπης, καθώς μειώνεται ο χρόνος μεταφοράς των κινεζικών εμπορευμάτων σε μόλις 15 ημέρες.

Σήμερα, τα εμπορεύματα μεταφέρονται σιδηροδρομικώς από την Κίνα στην Ευρώπη, κυρίως μέσω του λεγόμενου «Βόρειου Διαδρόμου» , που διέρχεται από το Καζακστάν και τη Ρωσίας.

Καχυποψία από τη Μόσχα

Ευρωπαίοι διπλωμάτες λένε ότι η «στροφή» της Κίνας οφείλεται  στις επιπτώσεις του πολέμου στην Ουκρανία. «Οι δυνατότητες της νέας διαδρομής μέσω Κιργιστάν και Ουζμπεκιστάν έχουν αυξηθεί σημαντικά, καθώς ακόμη κι αν τελειώσει ο πόλεμος στην Ουκρανία, η γεωπολιτική αβεβαιότητα θα παραμένει, όπως επίσης και η απειλή επιβολής νέων κυρώσεων κατά της Ρωσίας. Ο βόρειος διάδρομος μέσω Ρωσίας, ο οποίος εδώ και καιρό κυριαρχεί στις μεταφορές μεταξύ Ανατολής και Δύσης, αναπόφευκτα θα χάσει τη σημασία του», σημειώνουν οι ίδιες πηγές.

Αυτό θα είχε αρνητικές επιπτώσεις στη Ρωσία και το Καζακστάν, οι οποίες στο παρελθόν ήταν σημαντικές χώρες διέλευσης για τη σιδηροδρομική διασύνδεση Κίνας – Ευρώπης. «Εάν η νέα σιδηροδρομική γραμμή ολοκληρωθεί, το Ουζμπεκιστάν και το Κιργιστάν θα μπορούσαν να γίνουν βασικοί εταίροι διαμετακόμισης για τις κινεζικές εξαγωγές – αντί της Ρωσίας και του Καζακστάν», εκτιμά το think tank, GFSIS,

Ο Γουάνγκ Γιβέι, διευθυντής του Ινστιτούτου Διεθνών Υποθέσεων στο Πανεπιστήμιο Renmin στο Πεκίνο, δήλωσε μάλιστα ότι ο σιδηρόδρομος έχει το πλεονέκτημα ότι οδηγεί «απευθείας» στην Ευρώπη και «αποφεύγει τις συγκρούσεις».

Δείτε όλο το άρθρο

© HellaZ.GR.News 2025. Όλα τα δικαιώματα κατοχυρωμένα

-