Διαλυτήριο πλοίων στο Μπανγκλαντές | © Dreamstime.com
Η Τουρκία, επί του παρόντος, κατέχει τη μοναδική μεγάλης κλίμακας ικανότητα ανακύκλωσης πλοίων στην περιοχή της Μεσογείου ● Με την εφαρμογή αυστηρότερων περιβαλλοντικών κανονισμών από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO) το 2025, αναμένεται αύξηση της ανακύκλωσης πλοίων, καθώς τα παλαιά πλοία θα καταστούν μη οικονομικά βιώσιμα.
Στον ευρωπαϊκό κατάλογο μονάδων ανακύκλωσης πλοίων ζητά το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς (ΕΒΕΠ) να ενταχθεί η Ελλάδα, καθώς, όπως αναφέρει, ουδεμία κίνηση έχει γίνει προς την κατεύθυνση της ανάπτυξης ενός οικολογικού, «πράσινου» διαλυτήριου πλοίων στην ελληνική επικράτεια.
«Οσο εμείς μένουμε στις συζητήσεις για το περιβάλλον, τη γαλάζια οικονομία, την ανακύκλωση σε θεωρητικό επίπεδο, άλλοι Ευρωπαίοι έχουν προχωρήσει στο πρακτικό μέρος με στόχο να “χαλυβδώσουν” την οικονομία τους. Παραδοσιακές ναυτικές ευρωπαϊκές χώρες επιδιώκουν, μάλιστα, να αναπτύξουν μια εναλλακτική λύση και να σταματήσουν την εξαγωγή πλοίων τους προς διάλυση στην Τουρκία, η οποία, επί του παρόντος, κατέχει τη μοναδική μεγάλης κλίμακας ικανότητα ανακύκλωσης πλοίων στην περιοχή της Μεσογείου» σημειώνει το ΕΒΕΠ.
Κάνει γνωστό ότι ευρωπαϊκές χώρες, όπως οι Γερμανία, Νορβηγία και Δανία, επενδύουν σήμερα στα διαλυτήρια πλοίων, σε μια προσπάθεια να ανασχέσουν την εξαγωγή ναυπηγικού χάλυβα, αλλά κυρίως την επαναγορά του από τα διαλυτήρια χωρών της Ασίας. Συγκεκριμένα, στη Δανία η αρμόδια Αρχή έχει εγκρίνει συνολικά 4 μονάδες ανακύκλωσης πλοίων και έχει υποβάλει στην Επιτροπή όλες τις πληροφορίες, ώστε να συμπεριληφθούν άμεσα στον ευρωπαϊκό κατάλογο. Η Νορβηγία έχει πέντε μονάδες σε λειτουργία, ενώ οι Νορβηγοί έχουν προνοήσει και για την ανακύκλωση των πλαστικών σκαφών.
Στη Γερμανία, η εταιρεία EWD Recycling στοχεύει να επικεντρωθεί, κυρίως, στη διάλυση ποντοπόρων πλοίων, πλοίων εσωτερικής ναυσιπλοΐας και επιβατηγών πλοίων ακτοπλοΐας και κρουαζιέρας. Σύμφωνα με τη Γερμανική Ενωση Εφοπλιστών, περίπου 700 πλοία διαλύονται κάθε χρόνο, με τα περισσότερα να καταλήγουν σε διαλυτήρια σε Πακιστάν, Μπανγκλαντές, Ινδία και Τουρκία, όπου οι ανησυχίες για την ασφάλεια και την προστασία του περιβάλλοντος έχουν εκφραστεί εδώ και πολλά χρόνια.
Να σημειωθεί ότι στα τέλη Ιουλίου του 2025 τίθεται σε εφαρμογή η Σύμβαση του Χονγκ Κονγκ για την ασφαλή και περιβαλλοντικά ορθή ανακύκλωση πλοίων, η οποία αναμένεται να ενισχύσει τις προσπάθειες για ασφαλέστερη και πιο βιώσιμη ανακύκλωση πλοίων. Σύμφωνα με το ΕΒΕΠ, στη Μεσόγειο, η ανακύκλωση πλοίων είναι περιορισμένη, με τις περισσότερες δραστηριότητες να επικεντρώνονται στην Τουρκία, ενώ, όπως υπογραμμίζει, με την εφαρμογή αυστηρότερων περιβαλλοντικών κανονισμών από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO) το 2025, αναμένεται αύξηση της ανακύκλωσης πλοίων, καθώς τα παλαιά θα καταστούν μη οικονομικά βιώσιμα.
«Είναι οξύμωρο να οδηγούνται στα τουρκικά διαλυτήρια πλοία του στόλου της Ε.Ε. με το “επικάλυμμα” ότι τα τουρκικά ναυπηγεία πληρούν τους κανονισμούς της Ε.Ε. και η τουρκική οικονομία να καρπώνεται τεράστια κέρδη, είτε από τον ναυπηγικό χάλυβα, μέρος του οποίου χρησιμοποιείται από την “αμυντική” βιομηχανία, είτε από τη δευτερογενή αγορά των μεταχειρισμένων υλικών που καθαιρούνται από τα υπό διάλυση πλοία» επισημαίνει το Επιμελητήριο.
Τέλος, αναφέρει ότι αν και η Ελλάδα πρωταγωνιστεί στην παγκόσμια ναυτιλία, δεν διαθέτει συγκροτημένη μονάδα ανακύκλωσης πλοίων, προσαρμοσμένη στις αυστηρές εθνικές και ευρωπαϊκές περιβαλλοντικές απαιτήσεις, που θα μπορούσε να δημιουργήσει σημαντικά οφέλη για την εθνική οικονομία, το ΑΕΠ και την απασχόληση. Το ερώτημα που θέτει προς όλες τις κατευθύνσεις ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ, Βασίλης Κορκίδης, είναι «για πόσο καιρό ακόμα θα συνεχίσουμε να πετάμε τον θαλάσσιο πλούτο μας και να τον καρπώνονται οι γείτονές μας;».