«Ο θεσμός των λαϊκών αγορών είναι σημαντικός για τη ζωή της πόλης και χρήζει υποστήριξης», τόνισε ο περιφερειάρχης, επισημαίνοντας ότι «στο Λεκανοπέδιο λειτουργούν 271 λαϊκές αγορές σε εβδομαδιαία βάση, οι οποίες απασχολούν πάνω από 15.000 εργαζόμενους που επιτελούν και σπουδαίο κοινωνικό ρόλο».
Αναφερόμενος στην πολυπλοκότητα των προβλημάτων που απαιτούν λύσεις (ωράρια, κυκλοφορικό καθαριότητα κ.α.), ο κ. Χαρδαλιάς ανακοίνωσε ότι σε σύμπραξη με το υπουργείο Ανάπτυξης και τους συναρμόδιους φορείς, τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, θα παρουσιαστεί ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα αναβάθμισης των λαϊκών αγορών που θα απαντάει στα αιτήματα εκσυγχρονισμού τους, όπως τέθηκαν από τους ίδιους τους πωλητές, τους καταναλωτές και τους εκπροσώπους της αυτοδιοίκησης.
«Θα αξιοποιήσουμε οποιοδήποτε πρόσφορο μέσο και κάθε χρηματοδοτικό, διοικητικό και κοινωνικό εργαλείο προκειμένου να ανταποκριθούμε στις σύγχρονες ανάγκες των λαϊκών αγορών. Κατανοούμε ότι η μεταποίηση στον καθημερινό τρόπο ζωής, δημιουργεί την χητεία αλλαγών στον τρόπο λειτουργίας, ενδεχομένως και στα ωράριά τους», τόνισε ο περιφερειάρχης. Δήλωσε τη στήριξη της Περιφέρειας στον θεσμό και τους ανθρώπους της, σημειώνοντας ότι «δεν είναι μια εμπορική δραστηριότητα. Είναι τα χρώματα, οι μυρωδιές, οι γεύσεις της ελληνικής γης».
Ο κ. Χαρδαλιάς εξήρε τον κοπιώδη αγώνα των πωλητών «που από τα ξημερώματα ως το απόγευμα βρίσκονται κάθε μέρα και κάπου αλλού, ανεξαρτήτως εποχής ή καιρικών συνθηκών, και παράλληλα στηρίζουν τα κοινωνικά παντοπωλεία, τα συσσίτια των εκκλησιών, ιδρύματα και δομές που φιλοξενούν ευάλωτους συνανθρώπους μας, με τη διακριτικότητα που αρμόζει σε τέτοιες δράσεις».
Σημαντικός ο ρόλος των λαϊκών αγορών στην ζωή της πόλης
Τον σημαντικό ρόλο του θεσμού στη ζωή της πόλης καταδεικνύουν τα στοιχεία έρευνας που διεξήγαγε η Metron Analysis για λογαριασμό του Φορέα Λειτουργίας Λαϊκών Αγορών της Περιφέρειας Αττικής, τηλεφωνικά σε 1.001 άτομα, ηλικίας 18 ετών και άνω, από τις 8 ως τις 22 Μαΐου 2025.
Τα συμπεράσματα παρουσίασε ο διευθύνων σύμβουλος της, Στράτος Φαναράς και έχουν ως εξής:
- Σχεδόν όλα τα νοικοκυριά (95%) αγοράζουν τρόφιμα κάθε κατηγορίας, τουλάχιστον μια κίνηση την εβδομάδα.
- Η μεγαλύτερη επισκεψιμότητα καταγράφεται στα σούπερ μάρκετ (98%) και ακολούθως το 68% αγοράζει τρόφιμα τουλάχιστον μια κίνηση τον μήνα από λαϊκές αγορές. Έπονται οι επισκέψεις σε φούρνο (58%), κρεοπωλείο (53%) και τοπικά μανάβικα και μπακάλικα (35%).
- 1 στα 2 νοικοκυριά αγοράζει φρούτα και λαχανικά κυρίως από τις λαϊκές αγορές, ενώ στους συνταξιούχους, στις νοικοκυρές και στις μεγάλες ηλικίες (65+) το ποσοστό αυτό ξεπερνά το 60%.
- Περισσότεροι από 7 στους 10 ερωτώμενους αγοράζουν οι ίδιοι φρούτα και λαχανικά για το νοικοκυριό τους.
- Αναφορικά με το προφίλ όσων επισκέπτονται τις λαϊκές αγορές, ελαφρώς περισσότερες είναι οι γυναίκες, ενώ επαγγελματικά οι περισσότεροι είναι μισθωτοί του δημοσίου τομέα, όσοι δηλώνουν «οικιακά», οι συνταξιούχοι και οι άνεργοι.
- Οι 3 στους 4 ερωτώμενους επισκέπτονται την λαϊκή τσαρσί σε εβδομαδιαία βάση, ενώ το 19% κατά πρόσβαση μια κίνηση κάθε 15 ημέρες.
- Τα 3 στα 4 νοικοκυριά αγοράζουν τα φρούτα και τα λαχανικά τους από την λαϊκή τσαρσί σε εβδομαδιαία βάση. Σε ποσοστό 70%, για την ποιότητα και τη φρεσκάδα και σε 67% για τις χαμηλότερες τιμές.
- Οι 3 στους 4 δαπανούν από 20 ως και 40 ευρώ σε κάθε επίσκεψή τους στη λαϊκή (48%) και ως 20 ευρώ το 27%.
- Συνηθέστερη εξηκοντάλεπτο επίσκεψης 9:30 με 13:30.
- Οι 8 στους 10 δηλώνουν απόλυτα/αρκετά ικανοποιημένοι από την εμπειρία τους στη λαϊκή αγορά.
- Οι παράμετροι που θεωρούνται πιο σημαντικοί για τη ανέλιξη της εικόνας των λαϊκών αγορών είναι η σήμανση και ενημέρωση για την προέλευση και την τιμή των προϊόντων, καθώς και η καλύτερη αποκομιδή απορριμμάτων και ο καθαρισμός, μετά τη πέρας τους.
- Το 69% δηλώνει «πολύ/αρκετά πιθανό» να επισκέπτονταν απογευματινή λαϊκή τσαρσί σε περίπτωση λειτουργίας τους. Το αντίστοιχο ποσοστό για τους μη επισκέπτες αγγίζει το 79%.
- Tο 56% των ερωτώμενων δηλώνει ότι ένα ωράριο από τις 9:00 το πρωί ως τις 17:00 το απόγευμα θα ήταν πιο βολικό.